zaterdag 26 december 2009

Periode 2, les 2

In deze les heeft Roel ons uitgelegd hoe je moet hoogdrukken.

Eerst de bovenlaag van de inkt pot eraf schrapen met het mes. Dit aan de boven kant van de steen smeren. Dan met de roller de inkt verdelen over de hele steen. Dan de roller over je houtsnede halen, de roller alle kanten op rollen zodat hij goed egaal zwart wordt.
Voordat je de plank neerlegt op de hoogdruk machine moet je eerst goed kijken of de goede dikte hout planken onder het hoogdruk machine liggen. Als het de goede dikte planken zijn leg je jouw plank erop, tussen de lange planken in. Je legt een papier over je plank heen en daarover leg je de doek. Dan draai je het aan allebei de kanten los en draai je het weer vast, en daarna geef je aan nog een klein duwtje zodat hij goed vast zit. Dit moet je aan allebei de kanten zelf doen zodat het aan beide kanten gelijk zit. Als je dat met zijn tweeën doet kan het zijn dat het niet gelijk is en dan wordt de druk niet goed gedrukt.

Dan draaien aan de machine. En de doek eraf halen en dan het papier. Het papier in het droogrek leggen, en de plank met kranten schoonmaken. En verder gutsen maar..

In deze les ben ik begonnen met hoogdrukken. Ik had dit nog nooit gedaan. Ik merkte meteen dat als je het een paar keer hebt gedaan dat je het dan snel onder de knie kreeg. Na het drukken ging ik weer verder met gutsen en daarna ging ik weer drukken om te kijken wat ik nog meer moest weghalen. Ik heb veel in deze les kunnen doen en heb ook veel geleerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten